24 Mayıs 2011 Salı

Gastroentrolog-Çiğneme Terapisti

Tatlım benim,kendinden büyük abla ve abilerinede 'akaşlaım' der :))-arkadaşlarım-
Hülya ablasının kızı Nil i kıskanır, oyuncaklarını paylaşmak istemez :)))
Bir ara tekrardan pütürlü yedirme çabalarına başlamıştık, 2,5 gün kadar sürdü; yumuşak sayılabilinecek türden gıdaları renkli renkli tabaklarda minik minik doğrayarak önüne sunduk, yalamaktan öteye gitmedi malesef :( İlk gece aç yattı, ertesi gün sadece bir küçük yoğurt yedi ve pazar günü artık açlıktan sabah kahvaltısında toplam yarım parmak büyüklüğünde biraz peynir, birazda helve dişlerine ezip koyduk, suyla yuttu. Yeni gıdaya başlamış bebeklere yapılan muameleyi denedik, gün içinde yine yemek istemedi pütürlüyü ve resmen aç gezdi, akşam üstü çokça ezmeden bisküvi ile yoğurdu karıştırıp verdim, çok fazla tepki vermeden biraz öğürerek yedi. Aslında biraz sabır ve ısrarla biz bu işi hallederiz diye düşündük ancak, annem aynı ısrarı devam ettirmeyeceği için, çalışmalarımızda yarım kaldı :(
     Pazartesi günü Hacettepe de Gastroentrolog bölümündeki randevumuza gittik, bizi ve kuzuyu çokça inceledi, konuşturdu, geçmiş tahlillerimize baktı. Sorunumuz kusması idi ancak dr. daha çok pütürlü yedirmeyişimiz üzerinde durdu. Ardındanda 'siz bu kusma işine çok takmışsınız, niye bu kadar sorun ettiniz ki?' dedi. Bende eşimde çok sinirlendik, tabi belli etmedik ve 30 aydır kusma illetiyle uğraştığımızı, kızımızın bu nedenle yaşıtlarına denk olabilmesi için ne gıdalar bulup verdiğimizi, pedisure plus a geçişimizin hikayesini anlattık. Kusması nedeniyle pütürlüye geçemediğini, çokta zorlayamadığımızı, çünkü kusarak yediği 3 gramıda çıkarmasını istemediğimizi anlattık.
       Sanırım pek ikna edici bulunmadık. Ardından kısa bir süre bizi yanlız bıraktı ve yanında Hoca sıyla birlikte geri döndü. Galiba içerde durumu Hoca sına anlattı ve görüş birliğine vardılar. Hoca bize direk 'neden pütürlüye geçmediniz? ' diye sordu. Aynı şeyleri kendisinede anlattık. Bize çok keskin bir dille hatta suçlayarak 'siz yanlış yapmışsınız, pütürlü vermeye başlamadığınız sürece kızınız kusacak, ne zamanki pütürlüye başlar, o zaman kusmasıda biter' dedi. Biz aslında çok kızdık, moralimiz bozuldu, beklediğimizi bulamadık. Kızıma endoskopi yapılacak ve sonuçta reflü çıkacak, küçük bir operasyonla hallolacaktı. Şimdi ise 30 aylık bir uğraştan sonra top yine bize paslanmıştı, çok yorucu ve sıkıntılı bir çözümdü bu. Ben resmen yıkıldım, 2 gün kendime gelemedim, psikolojik açıdan yıkıldım, yeniden uğraşmaya dayanacak gücüm yoktu.
        Eşim ve ailem benimle konuştu saatlerce, Nurturia dan arkadaşlarla konuşup bilgi alışverişinde bulunduk ve sonuç; Doktor haklıydı, katı gıdayı kusmak daha zor, blendırdan geçmiş cıvık yiyeceği çıkarmak ise çok kolaydı.
   Hoca bize ayrıca 'kızınız artık bilinçli ve yaşı ilerlemiş, siz kendi başınıza pütürlüye alıştıramazsınız, profösyenel yardım almanız gerekli. Bu nedenle sizi KBB da Çiğneme Terapistine, Numan Bey e yönlendiriyorum' dedi. Çokta iyi olmuş, randevu aldık, yanımızda bir küçük yoğurt, bisküvi ve su getirmemizi istediler. Hastanede her gittiğimizde 4-5 saat geçirdik, sıra beklemeler, randevu koparmalar ve Numan Bey in gecikmesi...sonunda ulaştık ve gördüğüm şey karşısında hayrete düştüm; kızım çiğnemeyi hiç bilmiyordu, sadece yutma refleksi gelişmiş, pütürlü gıdayı çiğneyip küçültemediğinden de yutamıyordu. Bize birkaç takdik öğretti Numan Bey;
1- Vereceğimiz gıda çorba dahi olsa yan dişlere koyularark yedirilecekti ki, yanların kullanıldığını idrak ve diliyle yutağa götürmeyi öğrenmek açısından önemli bir hareketti,
2- Bildiğimiz uzun sünger bigudinin içindeki teli çıkarıp yan dişlere  bir ucunu koyarak çiğneyebilmeyi öğretebilmekti,
3- Yine yan dişler için; sargı bezinin içine koyulan çocuklar için satılan jelibonu koyup, sargı bezini kıvırıp, boş olan ucundan tutarak yan dişlerine jelibonlu kısmı verip çiğnetmekti.
    2 ve 3 numarayı asla yaptıramayız diye düşündük eşimle, çünkü ağzına malesef hiçbirşey almazdı. Ama aynı akşam bunu oyunlarla başardık, baya baya jelibon çiğnemeye başladı. Gerçi son zamanlarda bunu ihmal eder olduk ama tüm yemeklerini yandan veriyoruz. Peki bir gelişme oldumu diye soracak olursanız: evet bize göre büyük bir gelişme var, kızım ağzında birşeyleri tutabileceğini öğrendi. Daha dün akşam yemekte ağzına verdiğim küçük tırnak büyüklüğündeki tavuk parçasını yaklaşık 2 saat ağzında tutmuş :))) Ben çoktan ağzından atmıştır yada suyla belki yutmuştur diye düşünmüştüm ama bir baktım ağzı dolu dolu bişeyler çiğniyor sanki. 'ne var kızım ağzında bir bakayım' deyince çıkardı ağzındakini verdi bana, minicik ve iyice pörsümüş tavuk parçasıymış, çok güldük, görende ağzında kocaman bir but var sanır :)))
      Elini ağzına koyar oldu, bu bile büyük bir gelişme, normalde sıvı tür gıdalar haricinde ağzına hiçbişey almaz benim kuzu :)
      Çiğneme Terapisti 1 ay sonra bir gelişme varmı diye tekrar gelin, görelim demişti, henüz 2 hafta oldu sanırım, bakalım belkide 2 haftaya kadar çiğneyerek yemeyi öğrenmiş şekilde gidicez doktora :) İnşallah...Amiiin :)

8 yorum:

Demirir dedi ki...

Yazınıza tesadüfen rastladım ve çok Şaşırdım çünkü aynı sorunla ben de uğraşıyorum.Oğlum da suan 30 aylık ve kusma sikayeti haric anlattıklarınızın aynısını bizde yasıyoruz.Hiçbir sekilde çiğnemeyi bilmiyor bazen bişeyleri heves edip yemek istiyor ama beceremiyor direkt yutuyor.Bu anlattığınız yöntemler ise yaradimi merak ettim.Cevaplarsanız çok sevinicem.

Naz'ın Annesi dedi ki...

Merhaba Demirir,
Allah size kolaylık versin, çok zor iş ama imkansız değil. Biz bu yöntemleri denedik ve yaklaşık 3 ayda derdimize çare oldu uyguladıklarımız. Tabi en büyük yardımcımız kreş oldu, hem pütürlüye geçiş,hem kreş birlikte yardımcı oldu bize.Aşağıdaki blog yazımı okuyun lütfen, biz çok yararını gördük,umarım sizde görürsünüz.
sevgiler...
http://ferdaulgen.blogspot.com/2012/10/cigneme-terapisticocugum-cigneyemiyor.html

Adsız dedi ki...

merhabalar.benimde problemim de aynı kızım bu ay sonunda 1 yaşında olacak ama biz hala pütürlünün p'sini bile yiyemiyoruz.hala katı gıdalara geçemedik.çok yiyen bir çocuk değil zaten.pütürsüz gıdaları bile çok zor yediriyoruz.televizyonla oyunlarla ancak yedirebiliyoruz.ağzına 1 kaşık verebilmemiz 10 dk yı buluyor.eline kraker,bisküvi,jelibon.elma,salatalık,ekmek vb. veriyoruz.fakat hiç ağzına götürmüyor.nadiren de olsa ısırırsa hemen parmağını sokup kestiği lokmayı çıkarıyor.dün kahvaltısını biraz pütürlü yedirmeye çalıştık.yemediği gibi sürekli mama sandalyesinde ağladı.aç bıraktım olmadı.ve dünden beri herşeyi 2 kat daha zor yedirmeye başladık.hatta yoğurdunu ve meyvesini hiç yediremedim.hala emziriyorum.kızımın kilosu yaklaşık 12,5 boyu 75cm civarlarında.artık psikolojim bozuldu lütfen:((var mı bunun başka bir çaresi?ne yapıyım ben?

Naz'ın Annesi dedi ki...

Merhaba Adsız,
maşallah kızınızın boyu da kilosu da gayet iyi,demek sütünüz yarıyor ve yedikleri de yetebiliyor.
yemeklerini yani çorba,bulamaç kahvaltı şeklindeki gıdalarının içine katı katmayın, daha çok zorlanır, sıvı gısanın içindeki pütürleri tüketmeleri daha zor oluyor. katıyı katı olarak verin ama arka yan dişlerine koyarak. ellerinizle yedirin katıları. sebze buharda pişirme aparatı var biliyorsunuzdur, şu süzgeç gibi metal olanlardan. sebzeleri bununla buharda pişirin. çok ezilmesin. sonra, mama sandalyesi varsa, önüne koyun ve oyuncaklarda koyun önüne. sonra oyunlarla bu sebzelerden minik parçalar koparıp elinizle yan dişlerinize koyun ve cesaret vererek 'aferiiiin, parçala kızıııım' deyip sonrada oyuna daldırın kızınızı vs. muzu minip parçalara bölüp yine arka yan dişlere koyun ve bir süreliğine bulamacı bırakın ama geri dönüşte yapmayın ki...bilsinki yiyecekler böyle yeniyor. sizinle aynı anda otursun sofraya ve izlesin, onun önünede buharda pişirilmiş sebze yada yumuşak meyve koyun. ballandırarak yiyin kendi yemeğinizi, eşinizde öyle yapsın.
aşamalar zor ama sabır gerekir, yoksa bizim gibi 3 yaşına kadar pütürsüz yedirmek zorunda kalırsınız.benim kızım sütüm kesildiğinden sütte ememedi,sizin kızınız çok şanslıymış. korkmayın boyu kilosu iyi,öğrenene kadar sabredin ve kararlı olun. bunları söylemek kolay demeyin lütfen, bende aynını yaşadım, üstelik sürekli kusuyordu kızım. yine de azmettim, şükür hallettim. sizde halledeceksiniz inşallah, kendinize inanın.
eline yiyecek verdiğimde benim kızımda ağzına götürmezdi, bu nedenle siz yemek saatleri geldiğinde elinizle parçalar koparıp koyun dişlerine.
ayrıca açken yani meme emmeden önce verin katı gıdayı. sonra emmeye geçsin. emdikten sonra zaten yemez.
ve eğer kullanıyorsanız, hayatınızdan blendırı çıkarın.
tek sorun bizde, onlarda değil, biz pütürsüze alıştırıyoruz çünkü daha çok yiyorlar ve sorunsuzca.
kolaylıklar diliyorum,2-3 ay içinde halloluyor emin olun, yeterki kararlı ve sabırlı olun, aç kaldı diye düşünmeyin,nasılsa meme emiyormuş.öğrenme sürecinde ki huysuzluklarına da şimdiden kendinizi alıştırın,bir süre huy değiştirecek.
sevgiler...

Adsız dedi ki...

cevapladığınız için çok teşekkür ederim.taktiklerinizi uygulayacağım.bu arada ben de numan beyden ayın 28ine randevu aldım.fakat ben beyşehirde yaşıyorum.sürekli gelip gitmem zor olacak.siz bu 3 aylık süreçte kaç kere gittiniz doktora?1 kez gitmek yarar sağlayacak mı bilmiyorum.gitmem sizce yararlı olacak mıdır?farklı bir yöntem uygular belki benim kızıma.tekrar tşk ederim.

Naz'ın Annesi dedi ki...

Adsız, ne demek, keşke bir faydam olsa.
mutlaka gidin,biz ne yaptığımızı, ne yapmadığımızı görmüştük. yanınızda mini yoğurtlardan yada çorba vs. bulundurun ve kaşık. nasıl yedirdiğimize bakmıştı(kızım açken gitmiştik. çok yol gösterici oldu bizim için ve evet 1 kez gittik biz. Aslında mutlaka gelip sonuçları konuşalım görüşelim demişti. gittik ama yerinde olmayınca sekretere not bıraktık sonuçlar hakkında. yani bir daha uğramadık ama 1 kez olup gitmenizi tavsiye ediyorum.Bekleme salonunda alt çenesi olmayan damak sorunuda yaşayan bir bebeğe yemek yemeyi öğrettiğini öğrenmiştik. hatta kendiside çıkışta bize göstermişti.
sevgiler :)

Adsız dedi ki...

merhaba yine ben:))28 ocakta numan beye gittik.ama hala ilerleme kaydedemedik.hatta son 1 haftadır sıvı gıdayı da tüketmemeye başladı.aynı sizin yazdılarınızı söyledi bizede.yanımızda yoğurt götürdük.ama defne ağzını bile açmadı.tüm teknikleri uyguladım.azı dişlerine masaj yapın dedi.ama kızım asla izin vermiyor.jelibonuda asla ağzına almıyor.şaşırdım iyice ne yapacağımı.

Naz'ın Annesi dedi ki...

merhaba Adsız,
hemencecik, çok hızlı bir ilerleme beklemeyin zaten,sabır gerekiyor maalesef.
diğer sıvı gıdaları almamayışının nedeni de, size tepki vermesi, alışık olduğu gıdalar dışında bir uygulamaya başladınız ve size tepki veriyor. bunun dönüşü yok artık, bunu anlaması için,asla vazgeçmeyin, sabredin, belki 1-2 kilo kaybeder ama sonrası sizin ve yavrunuz için özgürlük demek olacak :)
oyunlarla, herseferinde deneyin lütfen, kabul etmese de, önce babasında deneyin, bak ne güzel yapıyor diye yüreklendirin hep.
evde kek pişirin, sütüne batırıp minik parçaları arka yan dişlere koyun, gülerek ve oyunlarla,dikkatini başka şeylerle çekin. tükürecektir ilk başlarda.
benim kızım hamsiyi çok seviyordu ama çorbasını. bende elimde minik minik eziyordum yan dişlerine koyuyordum, ilk başlarda hemen tükürüyordu, sonraları emmeye başladı,emip suyunu çekiyor, sonrada posasını tükürüyordu. ağzında kalan minik parçaları yutabilsin diye bir yudum su veriyordum çabucak. böyle böyle alıştı.
adım atmışsınız, hayırlı olucak inşallah,kolaylıklar diliyorum :)